Spil, vær glad og mobil

»Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn. Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80 erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformig musik.«


Hvad hjemmecomputeren har formået at ændre ved samfund og mennesker i de seneste 20 år, vil de mobile og håndholdte terminaler perfektionere i de kommende fem år. Det er i hvert fald håbet og ønsket blandt de mange firmaer i IT-branchen, der kæmper en hård kamp for at komme først på det globale marked.

Millioner af børn står angiveligt parat med deres forældres kreditkort og venter på, at de farvestrålende gadgets med killer-applikationerne kommer på markedet. Men noget tyder på, at de mobile terminaler slet ikke vil være det økonomiske slaraffenland, som man har forestillet sig.

Den europæiske WAP-standard har indtil videre været en fadæse. I USA siger de WAP is crap , og i Japan bruger snart 18 millioner mennesker firmaet DoCoMo s standard, kaldet i-mode, til at sende beskeder til hinanden og surfe på udvalgte web-sider. WAP har ellers mange fordele frem for de japanske og amerikanske alternativer, blandt andet åbenheden i dens standarder, således at mange forskellige softwareprodukter problemfrit kan kobles til WAP. Men problemerne med WAP har været mange. Det ene har været en løgnagtig og derfor fejlslagen markedsføringstrategi, der har bildt forbrugerne ind, at WAP er det samme som Internettet, bare mobilt og funky.

Realiteten er, at WAP kun har få og dårligt designede web-services til sin rådighed, der intet har med det reelle Internet at gøre. Et andet problem har været en manglende integration af et fornuftigt brugerbetalingssystem, så forbrugeren kan få en fornemmelse af, at prisen står mål med forbruget når man går på Nettet via sin mobiltelefon.

Japanske DoCoMo har derfor set sin chance i Europa. I torsdags indgik de en aftale med hollandske KPN Mobile og italienske TIM (Telecom Italia Mobile) om at tilbyde de farvestrålende mobiltelefoner til det europæiske marked allerede i slutningen af dette år. Så vil der for alvor komme gang i de interaktive spil på skolerne.

Danske Sonofon vil gennem deres amerikanske ejere Bell South, der også er medejer af KPN, have eneret til i-mode i Danmark. Den største nyskabelse vil være, at i-mode, ligesom de til den tid nye WAP-produkter, vil kunne være på Nettet hele tiden, og at man kun behøver at betale for at overføre data. Det er, hvad der har gjort i-mode til så stor en succes blandt japanske forretningsmænd, husmødre og teenagere. Og det er sikkert også det, der for alvor vil sætte gang i salget af de håndholdte terminaler i Europa til næste år. I Japan koster i-mode den enkelte abonnent cirka 25 kroner om måneden, hvilket kommer oveni det almindelige abonnement. Erfaringen viser dog, at i-mode-abonnenter i gennemsnit øger teleselskabets indtægt fra de pågældende kunder med 30-50 procent.

Det, man kalder 3G-revolutionen - tredjegenerations mobiltelefoni med telefon, Internet og mulitmedier fra alle steder og til alle tidspunkter kommer efter sigende om cirka tre år. Men heller ikke den er så sikker en vinder, som alle i branchen går og håber. Det forjættede 3G-land med UMTS og bredbånd vil slet ikke kunne hamle op med hastigheden på en fastnetforbindelse derhjemme. De berømte 2 Mbit vil nok nærmere vise sig at være 100 Kbit. Det er heller ikke sikkert, at teknologien er særlig velegnet til at transmittere de store video- eller lydfiler. Og det er netop denne form for tjenester, som telebranchen forventer vil generere en stor del af omsætningen ved 3G og dermed en væsentlig begrundelse for at betale milliarder for licenserne. Brugerne vil slet ikke bruge mobiltelefoner til at downloade de datatunge filer med.

Det er derimod mere sandsynligt, at de blot vil søge efter produktinformation, og vente med de store downloads til de kommer hjem, hvor transmissionshastigheden vil være langt højere og billigere. Firmaer som DoCoMo og Mobilix forsøger derfor allerede nu at binde folk tættere til det nye medie ved at tilbyde diverse spil og underholdning til de håndholdte terminaler. Hvis forretningsmodellerne ikke holder vand, må man jo hjælpe til med en moderne variant af Pac-Man, teknomusik, animationer eller andre små appetitvækkere.

Under alle omstændigheder er det latterligt at påstå, at mobiltelefoner med Internetadgang vil påvirke børn. Hvis f.eks. mobiltelefonernes fremkomst havde påvirket børn født i 80 erne, så ville de jo alle sammen sende SMS-beskeder til hinanden med dårlige vittigheder.

0 comments:

There was an error in this gadget