Succesrig UFO myte

Succesrig UFO myte

Mikael Rothsteins bog om UFO myten som moderne religion er fremragende underholdning



Mikael Rothstein: UFO er og rumvæsener myten om de flyvende tallerkener, 265 s., 199 kr., Gyldendal


Af Robin Engelhardt

Fremmede væsener og flyvende tallerkener er begyndt at være et tema, som man skal nærme sig med omhu. Over en tredjedel af den danske befolkning tror, de findes, og der er som bekendt intet, mennesker tror så fast på som det, de ikke kan bevise. At en bestemt forestilling er meget udbredt, er til gengæld ikke noget belæg for, at den udtrykker noget om den ydre virkelighed. Denne erkendelse må især etnologer og religionshistorikere være kommet frem til, efterhånden som de har læst sig igennem bjerge af historiske tekster om alskens guder, engle, fabeldyr, elverfolk, flyvende spøgelser, seksarmede frøer osv. osv., ofte dokumenteret af folk som har forsvaret deres oplevelser med livet som indsats.

Religionshistorikeren Mikael Rothstein fra Københavns Universitet betragter de sidste 53 års udvikling af UFO-historier som endnu et led i denne lange folkloristiske og religionshistoriske tradition. Og efterhånden som man læser sig igennem bogens utallige eksempler på nye trossamfund, der i en eller anden grad medtager UFO-elementer i deres verdenstolkning, virker Rothsteins tese bestemt ikke ubegrundet: Forestillingen om UFO er har gennem de moderne medier fundet en så bred folkelig appel, at den har frembragt en helt ny religion, som har en god chance for at overtage den gammelkristne symbolverden og iklæde dem en ny og mere tidssvarende gevandter.

Hvad betyder UFO?
Som en postmoderne second hand shop tilbyder UFO-myterne alle mulige former for frelse eller gru til den enkelte. Om det er konspirationsteorier til ære for de paranoide, nærkontakt og kosmisk broderskab af eksistentiel betydning for New Age-flokken og andre skønånder, eller blot sociale historier som bindemiddel for dem, der ikke vil være utilpasset: Alle ønsker kan opfyldes, fordi UFO en er en rummelig og fleksibel beholder. Men inden man begynder at tale om UFO er, er det vigtigt først at præcisere, hvad man mener med et »Uidentificeret Flyvende Objekt«. For 30-40 år siden kunne en UFO sagtens betyde et ukendt vejrfænomen eller en hemmeligholdt flyvemaskine. I dag er ordet stort set synonymt med forestillingen om et transportmiddel for fremmede væsner fra det ydre rum. Samtidig med dette betydningsskred er der også sket en udvikling af UFO-mytens betydning. Mens UFO erne i begyndelsen var en sekulariseret myte, kun kommenteret af opmuntrende interesse eller frisindede skuldertræk, udtrykker den i dag en helt ny form for religion, som dets apologeter kan diskutere om nødvendigt i dagevis. Tror du, eller tror du ikke, det bliver det afgørende spørgsmål.

Langt de fleste er stadig ganske skeptiske over for UFO er. Ikke at man kategorisk kan afvise deres objektive eksistens  det er metodisk og politisk ukorrekt at gøre. Man er skeptisk, men agnostisk omkring spørgsmålet, og forlanger som bevis at være blevet bortført af aliens, eller i det mindste selv at have observeret et UFO. Rothstein undlader at tage konkret stilling til, om UFO er findes eller ej, idet dette er og bliver en trossag, og i grunden også er et uinteressant spørgsmål. For Rothstein handler det om en korrekt historisk forståelse af, hvordan en vandrehistorie om en flyvende tallerken fra et obskurt dagblad i staten Washington dateret den 24. juni 1947, kan udvikle sig til en verdensomfattende myte, som er i stand til at forklare menneskers observationer af flyvende objekter og forsyne mange af dem med en ny mening med livet. Bortset fra Rothsteins omfattende mediekritiske og religionshistoriske øvelser, er hans beretning om UFO ens tilblivelse og udvikling yderst fascinerende læsning i sig selv. Han gennemgår et utal af beretninger om undergang og frelse; om de konstituerende myter som Kenneth Arnolds observation over Cascade Mountains i 1947, og om Roswell-historien, hvor der efter sigende skulle være styrtet et UFO ned (som man siden har gemt på militærbasen »area 51«).

Nye trosretninger
Rothstein gennemgår de mange trossamfund, der på denne eller hin vis har indoptaget UFO-myten i deres tro (Heavens Gate, Scientology, Rael-religionen, Chen Tao, Familien, Hare Krishna-bevægelsen, blandt mange andre), og han sandsynliggør meget overbevisende, hvordan New Age-bevægelsen og især teosofien har spillet en afgørende rolle som mægler mellem kristendommen og de moderne UFO-forestillinger. Især det sidste kapitel om UFO-kidnapninger er underholdende læsning. Det er tydeligt, hvordan UFO erne erstatter fordums nisser, elverfolk og trolde med deres moderne kloner, og hvordan de bruges som middel til religiøs forløsning. Historierne er nogle gange så morsomme, at man begynder at få mistanke om, at jo mere latterligt et trossystem er, jo større sandsynlighed er der for, at det får succes.

UFO er er i højkonjunktur. De er måske stadig set ned på af en kritiske offentlighed, men bare vent. Efterhånden som UFO-historierne bliver mere acceptable og undgår de værste forklaringsproblemer (tænk på kanalisering, korncirkler og stjernefødte), udvides myten og troen på den. NASA s nye reklamefremstød om at lade folk selv arbejde på aflytningen af signaler fra det ydre rum i det såkaldte SETI-projekt, kan således betragtes som endnu en cementering af UFO-forestillingerne (og betyde en voldsom udvidelse af kundepotentialet, idet man her ikke længere behøver at forklare problemet ved de voldsomme afstande mellem stjernerne).

Selv mange naturvidenskabsfolk er med på galejen. Den globale menighed får tilsendt deres egen lille altertavle (i form af en screensaver), og så kan man helt personligt håbe på kontakt med de fjerne intelligenser. Lykkes det, er udnævnelsen som helgen garanteret. Rothsteins bog er en vigtig bog. Velskrevet og med skarpsindig akkuratesse viser den, hvor meget UFO-myten har udviklet sig i de sidste 50 år, og hvor stor betydning den har fået. Bogen har ikke til hensigt at diskutere UFO ers faktiske eksistens eller mangel på samme. Det er en analyse af de kultur- og religionshistoriske strømninger, der ligger til grund for UFO-mytens opståen og udvikling. Og det er godt gjort.

0 comments:

There was an error in this gadget